Slider

Kraak de boodschap!

Kinderen zeggen vaak niet wat ze echt bedoelen. Er gebeurt iets, ze voelen iets en reageren primair vanuit emotie waardoor je kind soms ongewenst laat gedrag zien. Ouders reageren op het ongewenste gedrag en zien niet welke boodschap er achter dit gedrag zit. Welke emotie, welke behoefte, welke gedachte… Want achter elke gedrag zit een behoefte! Maar hoe kraak je deze boodschap?

Thomas Gordon heeft eind jaren 70 actief luisteren geïntroduceerd. Met actief luisteren kruip je in de huid van je kind om je te verplaatsen hoe je kind zich op dat moment voelt en wat er in je kind omgaat. Door aan je kind terug te geven wat jij denkt te begrijpen wat je kind voelt of ervaart, kan je kind van binnen toetsen of dat ook zo is. Zo kan je kind zichzelf beter leren kennen en begrijpen.

Actief luisteren lukt alleen als je je kind de kans geeft te zijn zoals hij zich op dat moment voelt. Het niet nodig te vinden dat hij zich anders voordoet of beter voelt. Dus te accepteren wat er is, zonder dat te willen veranderen. Ook al zijn het negatieve gevoelens of vind je het wellicht onzin dat je kind zich zo voelt. 

Door je kind zijn gevoelens te laten doorleven kan je kind deze een plekje geven en zijn eigen oplossing vinden die bij hem past, wat zijn zelfstandigheid vergroot. Daarbij voelt je kind zich door jou gezien en gehoord wat een hele veilige haven biedt.

Een hilarisch voorbeeld van actief luisteren uit de serie Everybody loves Raymond. Meer dan de moeite van het kijken waard!

Everybody Loves Raymond Uses Active Listening

Wil je ook leren hoe actief te luisteren, check de training Effectief Communiceren met Kinderen.


Pas wanneer je leert
te luisteren om te begrijpen
in plaats van te luisteren om te reageren
ontstaat er echt contact